Stel je voor dat je auto in de garage moet voor onderhoud. Dan geef je ‘m niet aan de autoverkoper, maar aan de monteur, die de technische kennis heeft om de auto correct te onderhouden. De autoverkoper heeft kennis van auto’s, maar is geen monteur. Zo is het ook met webbouwers en Functionarissen Gegevensbescherming. Hoewel beide met privacy te maken hebben, spelen ze verschillende rollen.
Afgelopen maand waren we aanwezig bij de Nationale Privacy Conferentie 2025, waar we met meerdere Functionarissen Gegevensbescherming (FG’s) spraken over de uitdagingen die zij tegenkomen op het gebied van websites en privacy. Veel van deze uitdagingen ontstaan doordat FG’s de technische kant van websites moeilijk kunnen beoordelen, terwijl veel webbouwers onvoldoende kennis hebben van de implementatie van privacymaatregelen.
Gebrek aan technische kennis
Om je website volledig AVG-compliant te maken, is technische kennis onmisbaar. Websites moeten niet alleen voldoen aan juridische vereisten, maar moeten ook technisch goed zijn ingericht om privacy te waarborgen. Dit gaat verder dan het implementeren van een cookie banner. Het vereist kennis van zaken als beveiliging, gegevensverwerking, cookie-instellingen, privacy-instellingen en veilige datatransmissie. Deze technische vereisten zijn complex, en hier ligt vaak de uitdaging. Veel webbouwers beschikken niet over de benodigde kennis om een website volledig AVG-proof op te leveren. Evenmin hebben veel FG’s de technische expertise om te beoordelen of een website echt compliant is. Ze zijn immers geen webbouwers.
Hoe weet je of je webbouwer AVG-compliant kan bouwen?
Er is geen diploma of certificaat nodig om een website te bouwen, wat betekent dat je als ondernemer of FG geen garantie hebt dat de webbouwer daadwerkelijk voldoet aan alle AVG-vereisten. Dit is het moment waarop externe expertise belangrijk kan zijn. Er zijn diverse organisaties en experts die ondersteuning bieden aan webbouwers, ondernemers en Functionarissen Gegevensbescherming om ervoor te zorgen dat websites zowel technisch goed functioneren als voldoen aan alle privacywetgeving. Organisaties zoals de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), Privacy First, en bedrijven die gespecialiseerd zijn in privacy audits, kunnen hierbij helpen.
Werk samen voor succes
Privacy is niet alleen een juridische verplichting, maar een strategisch voordeel. Door als FG, ondernemer en webbouwer samen te werken met experts en organisaties zoals de AP, Privacy First of gespecialiseerde privacy-consultants, kun je ervoor zorgen dat je website compliant is en blijft.
Wil je je website volledig AVG-proof maken?
Overweeg een quick scan of een gesprek met een expert om te zien hoe je privacy kunt verbeteren en je reputatie kunt beschermen.