“De impact van tracking pixels op privacy: Wat zegt de AVG?”

tracking pixels

Laten we eens kijken naar gegevensverzameling en gebruik via tracking pixels: is dit toegestaan volgens de AVG?

We zijn er inmiddels aan gewend geraakt dat gerichte advertenties de norm zijn in de online reclamewereld. Het is niet vreemd meer als je na het bezoeken van een kledingwebshop dat je die schoenen, die je net hebt bekeken, tegenkomt in een reclamebanner op een andere website. Nieuwe trackingtechnieken blijven zich ontwikkelen en het lijkt erop dat de Autoriteit Persoonsgegevens strenger gaat optreden. Er worden immers persoonsgegevens verwerkt. Maar hoe werkt zo’n pixel eigenlijk precies? En is dit eigenlijk wel in overeenstemming met de AVG?

Trackingpixels

Cookies die het volgen van websitebezoekers mogelijk maken, worden trackingpixels genoemd. Dit type cookies wordt gebruikt om een websitebezoeker te volgen en te identificeren tijdens het bezoek aan één of zelfs meerdere websites. En zelfs op verschillende apparaten. Het volgen gebeurt met behulp van een pixel. Een pixel is een stukje code dat wordt toegevoegd aan de broncode van een website. De pixel wordt geactiveerd door acties van een websitebezoeker, zoals het invullen van een contactformulier of het bezoeken van een bepaalde pagina.

Verwerking van persoonsgegevens met pixels

Met de informatie die via de pixel wordt verzameld, krijgen bedrijven inzicht in hoe de website wordt gebruikt en ook in de interesses van de websitebezoekers. Met deze verzamelde informatie kunnen vervolgens relevante content en online advertenties worden aangeboden, en kan de conversie worden gemeten. Dit betekent dat er persoonsgegevens worden verwerkt. Pixels kunnen verschillende (persoons)gegevens verzamelen. Zo kan worden bijgehouden wat de websitebezoeker bekijkt of aanklikt op de website. Ook kunnen gegevens zoals IP-adressen en browserinformatie worden verzameld. Daarnaast kan een pixel zien waar de websitebezoeker vandaan komt en waar deze vervolgens naartoe gaat, ook wel de “customer journey” genoemd. Dus die schoenen die je niet hebt gekocht, kun je zomaar tegenkomen tijdens een bezoek aan Instagram.

Is een trackingpixel toegestaan?

Ja, een trackingpixel is toegestaan, mits er op rechtsgeldige wijze toestemming is verkregen om deze te plaatsen. Voor elke vorm van gegevensverwerking moet er een rechtvaardiging zijn. Voor marketingcookies, waaronder dus ook pixels vallen, is toestemming de aangewezen rechtvaardiging. Deze toestemmingsvraag moet aan strenge eisen voldoen. Deze toestemming moet een vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting zijn waarmee iemand door middel van een verklaring of een duidelijke actieve handeling de verwerking van persoonsgegevens aanvaardt. Lees ook de blog: Vooraf aangevinkte tracking cookies mag niet!

Conclusie:

Tracking via pixels is dus toegestaan, maar er moeten voldoende waarborgen zijn. Dit betekent dat de eigenaar van de website vooraf toestemming moet vragen en dat de pixel pas mag worden gebruikt wanneer die toestemming daadwerkelijk is gegeven.

Voldoet jouw website al volledig aan de privacy wetgeving?